Beer Department visade sig vara lite fel ute när Breakfast Stout var på tapeten häromdagen. De flaskor som fanns kvar av Breakfast Stout har dragits in av Systembolaget.
Efter cirka två veckors försäljning av Breakfast Stout, omkring 1400 flaskor har sålts, så har någon med insikt i de svenska lagarna kommit på att det är strängeligen förbjudet att sälja denna öl.
Anledningen... Jo enligt Svea rikes lag får man inte sälja alkohol (med reklam) som riktar sig mot personer som är yngre än 25 år. Så långt allt väl, tanken är naturligtvis att inte skall uppmuntra drickande i alltför tidig ålder. Vad är då problemet med Breakfast Stout? Jo den redan nämnda etiketten på ölflaskan visar ett ungt barn som äter ur en skål och här träder lagen in och säger att öl- och vinetiketter får inte heller visa någon som kan misstänkas vara under 25 år. Detta räknas helt enkelt som olaga reklam det med.
De flaskor som nu finns kvar av Breakfast Stout kommer att förses med ett klistermärke som döljer barnet och sedan är tanken att flaskorna istället kommer att säljas på pubar i Sverige. Så med lite tur så kommer det finnas en chans till att avnjuta denna fantastiska öl.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar